Baleset a tömegközlekedési járműveken

Nemrégiben a médiában jelent meg hírként, hogy egy fővárosi autóbusz járaton egy édesanya és gyermeke balesetet szenvedett utasként. Egy hirtelen fékezés következtében a babakocsi felborult, a gyermek kiesett a babakocsiból és az ülések közé szorult.

Az autóbuszvezető a balesetet követően azt nyilatkozta, hogy az út mentén parkoló autók közül egy tíz év körüli gyermek szaladt ki, ezért kényszerült fékezésre. Az édesanya és az autóbuszon utazók azt adták elő, hogy az autóbusz vezetője már korábban is többször indokolatlanul erősebben fékezett, úgy vezette az autóbuszt, hogy az utasok testi épsége folyamatosan veszélyben volt.

Irodánk sok esetben találkozik tömegközlekedési eszközön bekövetkezett balesettel. Az esetek többségében a jármű vezetője hirtelen fékez, ami vagy vezetéstechnikai hiba, vagy valóban kívülálló szabálytalan vezető, esetleg gyalogos magatartása okozza a fékezést, amely egy komolyabb balesetet hivatott elkerülni.

Ha az autóbusz vezetője vezetéstechnikai hibával vezet, amely folyamatosan hirtelen fékezéssel jár, és amelynek során az utasok testi épsége veszélyben van, önmagában ezért is felelősséggel tartozik. A hatályos közlekedési szabályok értelmében a tömegközlekedési jármű vezetője köteles a járművet a sajátosságainak megfelelően vezetni. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy az álló, idős, kisgyermekes utasokra tekintettel a hirtelen fékezést lehetőség szerint kerülni kell. Gyakran előfordul azonban az is, hogy az ilyen hirtelen fékezést szabálytalan másik jármű, vagy gyalogos magatartása okozza.

A busz vezetőjének mindkét fenti esetben foglalkoznia kell a bekövetkezett balesettel, egyrészt azért, mert meggyőződési, és segítségnyújtási kötelezettsége van, másrészt azért, mert aki sérüléseket szenvedett el, jogosan tarthat igényt kártérítésre. A vétlen utas sérüléseiért felelősséggel tartozik vagy a tömegközlekedési jármű felelősségbiztosítója, vagy a veszélyes közlekedési szituációt előidéző másik jármű felelősségbiztosítója. Kevesen tudják, hogy amennyiben a balesetet egy gyalogos, esetleg kerékpáros idézte elő, az is rendelkezhet családi otthon biztosítással, amely a legtöbb esetben helytáll a biztosítottja által harmadik személynek okozott személyi károkért.
Külön érdemel említést az az eset, amikor a balesetet okozó másik gépjármű elhagyja a helyszínt, így a rendszám, és a felelősségbiztosító ismeretlen marad. Ebben az esetben különös jelentőséget nyernek a szemtanúk. Amennyiben ugyanis a tanúvallomások alapján bizonyítást nyer egy másik autó közrehatása, de a rendszáma nem ismert – hasonlóan a családi otthon biztosításhoz – a személyi károkért helytáll a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ).
A vezető Közlekedési szituációtól és felelősségétől függetlenül köteles mindent megtenni annak érdekében, hogy az utas kára megtérüljön. Ennek érdekében intézkednie kell, hogy saját vétkessége esetén jegyzőkönyv készülhessen a történtekről. Szabálytalanul közlekedő másik jármű, vagy gyalogos közrehatása esetén köteles a károkozót a helyszínen tartani és kezdeményezni a felelősségre vonását. Ilyen esetekben rendszerint a közlekedési vállalat helyszínelői, valamint a rendőrség jár el.

Utasként jó ha tudjuk, hogy amennyiben minket, vagy utastársunkat sérüléssel is járó baleset ér, a tennivaló minden esetben az, hogy a hirtelen fékezést követően jelezni kell a balesetet az autóbusz vezetőjének. Fontos, hogy a sérülésről a balesetet követően nyomban, – lehetőség szerint még a helyszínen – jegyzőkönyv készüljön. További feladat a rendőrség értesítése, valamint a tanúk helyszínen tartása, akik a baleseti mechanizmusra vonatkozóan vallomást tudnak tenni.

Felkészült utasként megkönnyíthetjük saját- és utastársaink dolgát hasonló esetekben.